"Imorgon" bär det av

Imorgon bär det iväg till Borgvattnets prästgård. Undra om guiden kan lova att man kommer hem välbehållen. Vore ju förskräckligt om jag inte fick uppleva min 19-års dag.

Vet inte om jag vågar säga att jag inte tror på att jag skulle kunna vakna upp någon annan stans än på vart jag somnade, utan någon naturlig förklaring. Är väl dem som blir drabbad mest som inte tror på det hela. Men jag sa vara ärlig, jag tror på spöken och liv efter döden. Klart och gjort, nu får ni dumma mig hur ni vill.

Foto: GUSTAV MÅRTENSSON
Foto: GUSTAV MÅRTENSSON

Prästgården

1876 var kommunist huset färdigbyggt och redo för att bli bebodd. Anledningen till att huset kallades så var för att  prästen som flyttade in (Per Hedlund) var kommunist.

Vissa säger att det redan under denna tid började spöka i prästgården, men det finn många historier om personer som bott i huset, och som kanske har en anledning till att inte ha kommit tillräckligt till ro för att komma över till andra sidan.

I slutet av 1800-talet sägs det att en piga blivit med barn, och förtvivlat kvävt barnet till döds och sedan begravt barnet vid en av husknutarna. Man tror här att det är pigan som inte kan komma till ro för sina handlingar, och kanske även hennes barn som inte fick bli begravd i vigd jord. Men vem vet?

En annan historia sträcker sig tillbaka när Per Hedlund bodde i huset, och hans fru, Märta dog under sin 11 förlossning i en barnsäng.

Det sägs att Per älskade sin fru så högt att han till och med lät sig ta hem hennes kropp från bårhuset.

Vill ni läsa mer så kan ni gå in på http://hem.passagen.se/tintin2/index.htm istället för att jag ska sitta här och skriva ner allt med mindre ord och kortare förklaringar.

Nu blir det hopp i säng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0