Borgvattnet 15-16/6-08

Vaknade 10.00 denna dag, och ringde till Frida A. Vi är bara sju st vrålar hon rakt ut.. Vi måste fylla platserna! Lilla jag skicka ut sms till alla i telefonboken och frågar om någon ville göra en spontan grej och följa med. Men ingen var det som kunde just idag. 1,5 timme senare kommer jag på att jag kanske borde packa och göra mig klar för avresa, och då ringer telefonen och  Frida A meddelar att två st till har hakat på våran briljanta ide.
Färdigpackad och klar sitter jag, Elina och Madde hemma hos mig och väntar på att Magda ska tanka färdigt bilen och komma förbi och hämta oss. Strax efter två packar vi in oss i bilen och beger oss till ICA bergsgatan för att köpa lite mat.

Efter det åkte vi iväg och hämtade upp magda nr 2. Tog vist lång tid för oss att göra allt detta. Inte förrän klockan tre begav vi oss ifrån Sundsvall.

Hann knappt komma utanför Sundsvalls områdena innan Magda skulle vara tuff nog och hinna före en bil i en vänstersväng, då hon gasade så mycket att bilen slog på varning för halka. Haha, jo så började resan mot Borgvattnet, och värre blev det :P

En bra bit senare, kanske fem min efter det sluta regna, så frågar jag Magda om hon inte borde göra någonting. Vad då, svarar hon och tittar skräckslaget å mig. Säg vad jag bör göra, annars så måste jag stanna ilen!, säger hon och fortsätter att kolla med skräckslagen blick på mig. Då kunde jag verkligen inte hålla mig för skratt längre. Magda hade kört med vindrutetorkan på full effekt utan att en droppe hade slagit mot rutan.
Hög musik på, en sjukling i baksätet och en som sov med vidöppen mun, Magda som körde i vartenda gupp och grop, Elina som inte kunde släppa blicken från vägen och jag som inte kunde sluta skratta efter Magdas små påhitt.
En hel evighet utan att mött en endaste bil mötte vi en traktor.
Sedan ringde Frida A för att påpeka hur sen vi var, som låg 20 min efter dem.
Men efter en lång körning kunde vi sedan skymta den första Borgvattnets skylten. Dock var Jag för trött för att orka ta upp kameran för att plåta den, men skyllt nr två fick jag på bild iaf, om det ska vara till någonting.
Nu var det inte allt för långt kvar. Vi körde på en fin grus/lerväg, och jag sa till Magda att vägen såg så fin ut, så hon kunde nog gasa på lite mer, så vi kom fram fortare. 120 km/h fick vi möte längs den smala vägen, och jag sa att kanske inte så fort skulle man köra.
Nu äntligen var vi framme i Borgvattnen, men vart i hellsike ligger prästgården då? Leta efter en kyrkogård säger jag, för jag vet att det ligger en på andra sidan vägen av prästgården. Sagt och gjort så såg började vi leta, men inte långt efter det så såg vi att det fanns ju faktiskt skyltar vart man skulle åka för att ta sig till prästgården.
Första bilden på huset
När vi kom fram samlades vi i stora salen på vedervåningen. Där fick vi skriva upp våra namn på en lista, för att ägarna sedan skulle kunna skriva diplom åt oss.
Sedan berättade tjejen att det hade varit kaos i huset under dagen, Natten innan oss så hade det sovit ett gäng häxor från Gävle i huset, och i höstas när de också var där, hade det blivit livat i en hel vecka efter det.
Tjejen som tog emot oss, gav oss några pinnar som hon sa att vi kunde använda oss av för att söka efter energi i huset och ställa frågor med, om vi fick kontakt med något övernaturligt.
Första spöket på bild :P
Den omtalade spegeln. Några av tjejerna lyckades få med en spökhund i denna spegel. Har dock inte hunnit fått dessa bilder, Men når jag får dem ska jag lägga upp dem.
Pastorns vilorum. I detta rum kände flera av tjejerna  att det fanns någon form av energi i. När två tjejer satt själva i sängen med ett ljus på bordet, så blev lågan hög och den fladdrade häftigt. När resten av gänget kom in i rummet så stannade lågan upp och blev nästan overkligt stilla med tanken på att så många var i rummet så borde lågan fladdrat då istället.
Den omtalade gungstolen som man blir utkastad ur, när man sätter sig i den. Synd var så var stolen så sliten, och man fick tyvärr inte sitta i den. Så om man blir utslängd eller ej, kan vi inte svara på.
Frida A i täten in till storrummet som Elina sitter i. Kan påpeka att Frida använder sig av de där pinnarna för att leta energi, och här fick hon gensvar som bara den, och om ni kollar till höger om Frida A, så kan ni även se en svagt grå och oskarp siluett.
En bild över hur fina bilarna blev efter resan till borgvattnet.
Den omtalade tavlan, som det inte skulle gå att få skärpa på. Hmm, det lyckades jag med, så jag tror inte på det.
Pojken på bilden hade enligt ägaren inget med huset att göra.
En av häxorna hade suttit inne i det blå rummet, som tavlan hänger i, natten innan oss. Och då hade pojken öppnat munnen enligt henne. Upp till var och än, om det övernaturliga kan öppna munnen på ett målat porträtt.
Prästgården
Gula rummet.
Under rundturen som vi fick när vi kom fram, började jag nästan att gråta när vi kom in i detta rum. Jag hade ingen aning om varför men jag kände bara att jag ville ut därifrån så fort som möjligt. Sedan undvek jag att gå in i detta rum så mycket som möjligt.
Märta, en av prästfruarna dog i detta rum när hon födde sitt 11 barn. Per Hedlund, Märtas man vart så förtvivlad av fruns bortgång, att han hämtade upp henne från bårhuset och förvarade hennes kropp hemma i prästgården tills han blev påkommen att kroppen ännu inte var begravd.
Vad ser Frida A?
uppehållsrummet på övervåningen. I hyllan till vänster kan man hitta gästböcker ända sedan Prästgården blev till ett hotell 1970.
Läste i en av böckerna från 1989, där en liten pojke hade skrivit: Här finns inga spöken, men jag s¨g ett ufo.
Det blå rummet.
Et försök till anden i glaset. Tyvärr var vi för oseriösa, och det fanns dessutom kameror och videokameror som störde.
När jag filmade detta, å hör vi att det är någon som går på övervåningen. Kan tillägga att hela gånget satt samlade runt bordet, så ingen befann sig på övervåningen.
Senare när vi bestämt oss för att dela upp oss och sätta oss två och två i varje rum tänkte jag och Magda bege oss ill övervåningen, Jag tar ett kort ut i hallen för att försäkra mig om att det inte är någon där. på kameran syns ingenting märkligt, så jag i täten går in i hallen. Eftersom vi släckt ner alla lampor i huset så ser jag ingenting, men däremot så hör jag hur någon slår med metallpinnar emot varandra precis framför mig. Jag rusar därifrån i 200, efter att jag känt en konstig känsla att jag inte borde befinna mig där. Magda som bär på ett ljus, rusar efter och får stearin fulla handen.
Inte förrän jag kommer hem och Magda skickar bilderna till mig, så ser jag att det faktiskt är något i hallen. En siluett påväg uppför trappan!
Coollugna Erika som inte tror på spöken.
Tre små rädda damer som trängs i Gråterskornas rum. En fjärde är på ingång.
En av dessa tjejer (vickan, längst till vänster) vaknade under natten och kände hur någon smekte på hennes ben.
Frida A påväg upp för trappan.
Små flickor små, vågar inte sova i en varsin 90 säng, så vi ställde ihop dem och sov tre på brädden.
En rädd Frida (jag) vaknade 04.25 av okänd anledning, och plåtade denna bild för att försäkra mig om att ingen stod vid mina fötter.
Expeditionen. Detta bord står precis över ett kurirkors.
Här inne kände vi lukt av blod/järn på natten.
Denna gran har 13 toppar och stod på tomten till ett torp alldeles vid prästgården.
Ting som jag inte fick på bild, men som några av oss upplevde var snyftningar under natten i uppehållsrummet på övervåningen, kameror som fick upp porträttskärpeläge utan anledning, mat och blod/järnlukt, steg på övervåningen, lågor som fladdrade, smekningar på fötter och ben m.m. m.m.
Bevis på att jag också var med, trotts att jag inte var med på några av bilderna jag lagt upp.
Ett tips till alla: Ta det försiktigt, man vet aldrig vad som lurar i mörkret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0