Frida tävlar om en plats i Miss Universum

I fjol blev hon trea i Sverigefinalen i Miss Earth.

På lördag tävlar 19-åriga Frida Hjortén från Sundsvall om en plats i finalen i Miss Universum:
– Det är en fantastisk upplevelse att stå på scenen och få sådan respons från publiken, säger hon.

Relaterat

Miss Universum. På lördag tävlar 19-åriga Frida Hjortén från Sundsvall i den svenska uttagningen till Miss Universum. I elva centimeter höga klackar ska hon gå framför domarna. ”Min mamma sade att hon behövde rullator för att kunna gå i dem”, berättar Frida. Foto: Hans-Göran Engström

Miss Universum. På lördag tävlar 19-åriga Frida Hjortén från Sundsvall i den svenska uttagningen till Miss Universum. I elva centimeter höga klackar ska hon gå framför domarna. ”Min mamma sade att hon behövde rullator för att kunna gå i dem”, berättar Frida. Foto: Hans-Göran Engström

Fotograf:
Hans-Göran Engström

Sin unga ålder till trots är Frida redan rutinerad i skönhetstävlingssammanhang.

För två år sedan var hon med i uttagningen till Miss World och förra året blev hon trea i Sverigeuttagningen till Miss Earth.

– Många tycker kanske att det tyder på ytlighet att delta i sådana här tävlingar, men så är det inte. För att vinna måste man ha en stark personlighet – det räcker inte att bara ha ett vackert ansikte. I Miss Earth-tävlingen gick domarna väldigt mycket på våra kunskaper om miljöfrågor, säger Frida.

 

Internettävling

I våras tog arrangören till svenska Miss Universum-uttagningen kontakt med Frida och frågade om hon ville delta i internettävlingen.

– Man har haft tolv deltävlingar i olika städer, och eftersom jag inte hade möjlighet att vara med i någon av dem bestämde jag mig för att ställa upp i internettävlingen, berättar Frida.

Tio kvinnor kvalificerade sig till kvartsfinal och Frida blev en av fyra som gick vidare till finalen. Tillsammans med de tolv tjejer som vunnit deltävlingarna gör de upp om den svenska Miss Universum-titeln i Södertälje på lördag.

– Den internationella finalen äger rum på Bahamas i slutet av augusti, säger Frida.

• Vad är det roligaste med att delta i sådana här tävlingar?

– Att få stå på scenen och få respons från publiken. Dessutom har jag fått jättemånga kompisar, säger Frida.

 

Jobba med modereklam

När hon inte deltar i skönhetstävlingar står hon själv bakom kameran.

I år tar hon studenten efter att ha gått hantverksprogrammet med fotoinriktning.

– Jag skulle gärna vilja jobba med modereklam i framtiden, och jag hoppas att tävlingarna kan vara en ingång till det, menar Frida.

Hennes andra stora intresse är dans.

– Jag undervisar i cheerleading. Vår förening startade i oktober, säger Frida.


Kommentarer
Postat av: Jullan Pullan :(

Heja Frida!!!!

2009-06-05 @ 22:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0