Chokladbollar

Igår kväll fick jag ett sådant otroligt sug av att göra chokladbollar. Det var nog år och dagars sedan jag gjorde det sist.
När jag och min gamla granne Amanda var små brukade vi ofta baka chokladbollar. Det var ju ett bakverk man inte behövde använda ugnen till, som vi inte fick göra när vi var ensamma.

Jag kommer ihåg en gång när mina föräldrar var bortresta och jag hade bott hos Amanda undertiden. Vi tänkte vara snälla och baka något som "välkommen hem" till mina föräldrar. Amandas mamma sa att vi fick baka, men vänta med att smaka tills mina föräldrar kom hem. Men inte kunde vi vänta med det! Så istället kilade vi över till mitt hus och gjorde en dubbel satts så att ingen skulle märka att vi ätit av dem. Ha ha ha




Recept:

100 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe (går även bra med vatten, men då blir smaken svagare)
5 dl havregryn

Tillagning:

Blanda ihop socker och smöret först. Blanda sedan ner kakao, vatten(kaffe) vaniljsocker och havregrynen och jobba med händerna till man får en lagomt fast massa. Skulle den bli lite torr så blanda i en aning mer vatten. Rulla ihop runda bollar av smeten och rulla de sedan i kokosflingor, pärlsocker eller sesamfrön. Förvara chokladbollarna kallt. De går också bra att frysa och tinar relativt snabbt.

Kommentarer
Postat av: Frida - blivande mamma

Härligt att höra.

Ja, fast nu vet jag inte om jag kommer ha tid att åka till nått spökhus. :) Så det var skoj att vi åkte till borgvattnet :P



Jag har fina namn men tänkte vänta med att berätta dom för Johan tills bebisen har kommit.



Men blir det en tjej vill jag ha Elly och om det är en kille vill jag ha Viggo :)

2010-10-21 @ 11:52:38
URL: http://allgren.blogg.se/
Postat av: Frida - blivande mamma

Jag hoppas på det :)



Ja men det är nog många år innan man kan åka iväg på såna äventyr själv nu. Men det är såå värt det :)

2010-10-21 @ 12:12:59
URL: http://allgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0