Yasuragi - Japanskt spahotell

Hej Allesammans!

Jag måste bara säga "ÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhhh vilken underbar helg jag har haft"
I fredags var vi som sagt på hockey och i lördags tog vi en lång promenad till Helenelund och igår överraskade älsklingen mig med att ta med mig på Yasuragi som är ett japanskt spahotell i Stockholm.

Föst när vi kom dit chekade vi in och kollade hur vårt hotellrum såg ut. Sedan bytte vi om till badkläder som vi fick där samt till yukata (japansk badrock) och badtofflor. Dessa kläder bär alla gäster på spat. Kändes lite lustigt under badintroduktionen när alla var lika klädda.

Bada på japanskt vis
(text tagen från Yasuragis hemsida)

I den japanska kulturen är badet en urgammal ritual som kräver gott om tid och som sker i ett behagligt tempo. Det är en ceremoni där det första steget renar kroppen, det andra själen. Du börjar i tvagningrummet. En rad träbyttor och pallar står uppställda längs väggen. Det är där du tvättar dig. Gör små, långsamma rörelser mot hjärtat. Fyll sedan byttan med vatten, lyft den över huvudet och skölj. Om och om igen. När kroppen är ren är det själens tur. Sjunk ner till hakan i den heta källan i tvagningsrummet. Eller inled med en långsam simtur i den stora bassängen. Sedan, när du känner dig redo, kan du stiga ner i utomhuskällan. Allt skall gå i ett lugnt tempo.


Det var supermysigt och vi tog även en varsin klassisk massage.
Senare på kvällen åt vi en fyra rätters middag med olika viner till varje maträtt.


Detta åt jag till förrätt. Till vänster: liknande en vårrulle fylld med nudlar och grönsaker. Till den var det någon stark sås :) Till Höger: Biffsallad. Påminde om rostbiff med gurka. Båda rätterna var jätte goda. Kristian åt samma biffsallad som mig och sushi.


Detta åt jag till varmrätt. Risotto med pumpa och någon form av supergoda bönor. En väldigt mild rätt som var god, och vinet ska vi inte glömma. Jag som inte brukar gilla vin ÄLSKADE det.


Men hjärtat tog hem priset för val av bästa varmrätten. Kött med betor, ris och lökring.


Så här fina var vi i våra yukatas som vi fick ha på oss under hela vistelsen.

Efter tre glas vin var och en cider/öl så glömde vi helt bort att fota efterrätten som var en kula citronglass och en skål med ostglass. Annorlunda smak, men väldigt go :) Synd jag glömde fota för det var väldigt fint upplagt med blommor och grejor.

Dagen efter åt vi en härlig hotellfrukost med massa frukt, yoghurt smoothie, bröd, ägg med mera.

Har ni inte varit på Yasuragi så rekommenderar jag det starkt och tycker att ni ska åka dit.

Kommentarer
Postat av: carina hjortén

Men vilken härlig helg.

Lät hur mysigt som helst.

En fråga, hade ni druckit ur alla dessa glas som är på bilden med er?? :-)

Kram mamma

2011-03-21 @ 14:25:07
Postat av: Kristian

Haha! Svar ja! Var ganska glada miner på oss båda lagom till desserten ;)

2011-03-21 @ 16:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0