Branden

I söndags när jag låg i sovrummet och tittade på tv och halvsov, hörde jag plötsligt krille skrika "FRIDA, du måste komma hit NUUUUU!". Jag rusar ut i vardagsrummet där Krille och Morgan står alldeles uppjagade. "Det brinner i huset bredvid oss" säger Krille. Jag tittar ut genom fönstret mot den lägenheten Krille pekar på, och vist ser det ut som om hela lägenheten är rökfylld och det glimmar orange där inne. När det dessutom börjar bolma rök från balkongen så säger jag "ja, men ring brandkåren då".

Jag och Krille rusar över till grannhuset för att varna grannarna, medan Morgan ringer brandkåren. Jag i panik hoppar över grannens plank till deras uteplats och börjar banka på deras fönster och ropar att det brinner. Grannarna som blev en aning rädda öppnar dörren och säger "ja vi tyckte det luktade lite bränt här". Sedan får vi upp porten och springer upp för att varna resten som bor i huset. Jag hann inte ut förrän jag möter en brandman med dykarutrustning som fråga om jag bor här och vart det brinner. Jag visar honom dörren till lägenheten och sedan backar jag undan och går ut till bakgården. Där ute står det fler brandmän + sjukvårdare och en massa grannar......

Det här låter säkert jätte spännande, men vi börjar dock tvivla på att det verkligen brinner då några utav brandmännen upptäcker att röken kommer från ett ventiluttag som ser ut att komma från tvättstugen. Jag drar fram nyckeln till tvättstugan och räcker över den till en av brandmännen som låser upp dörren. Där inne står en kvinna i full färd med att stortvätta.... Haha, något generade jag, krille och Morgan kände oss när vi insåg att vi sett fel. Där emot så påpekade de andra grannarna att det luktar bränt, så när vi begav oss mot vår lägenhet igen tog brandmännen fram en stege för att försäkra sig om att det verkligen inte brann i lägenheten.



Så här såg det ut + att det bolmade en massa "rök".  Nog tycker jag det ser ut som om det hade kunnat brunnit. Men ljuset vi trodde var eld var bara en avspegling från en lampa i huset mittemot.


Nu vet vi i varje fall att brandmännen här är väldigt snabba vid utryckning. Morgan hann bara säga vilken adress och sedan var dom här. Fast å andra sidan bor vi nästan granne med brandstationen, och det känns väldigt tryckt kan jag lova :)

Kommentarer
Postat av: sassa

shit det ser ut som i jordbro :P

2012-01-19 @ 12:12:14
URL: http://sassasvardag.blogg.se/
Postat av: mawwee

Oj tack hördu :) måsta ni inte betala nått för det var "fel alarm" ? Om det var ni som ringde :)

2012-01-29 @ 19:25:05
URL: http://mawwe.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0