Nivea deo pure & sensitive

För ett tag sedan fick jag hem mitt paket med nivea deo pure & sensitive från Buzzador. Jag har provat den i några dagar nu och tycker den fungerar väldigt bra.

Nivea pure & sensitive är en antiperspirant deodorant från NIVEA helt utan alkohol, färgämnen och konseveringsmedel. Denna deoderant är testad för att skydda mot svett och dålig lukt upp till 48 timmar - utan att irritera huden.

Den innehåller kamomillextrakt och avokadoolja. Kamomillen är känd för sin lugnande och antiinflammatoriska egenskaper som effektivt förhindrar hudirritation. Detta kan jag intyga då jag provat applicera direkt efter rakning utan sveda eller annan irritation. Jag som har känslig hud brukar annars inte kunna göra det.

Avokadooljan förbättrar återfuktningsprocessen i huden samtidigt som den gör huden mjuk och smidig. Här kan jag också bara hålla med.

 



I paketet fick jag även en broschyr med lite information om produkten och vanliga funderingar. Här får ni också ta del av lite läsning som kan vara intressant.

Vad är skillnaden mellan deodorant och antiperspirant?
En produkt som bara förebygger kroppsdör och svettning kallas en deodorant. En produkt som förhindrar svettning kallas antiperspirant.

Varför luktar svett?
Svettporerna producerar en mjölkaktig luktfri substans. Den typiska svettlukten uppstår när substansen blandas med bakterier som finns naturligt på huden. Kring underarmarna har svetten svårare att avdunsta vilket gör att bakterierna förökar sig snabbare i dessa områden och därför luktar svett.

Varför svettas vi?
Svett är viktigt för våra kroppar. Vi reglerar vår korppstemperatur genom avdunstning av svett från ytan på huden.

Är det farligt att blockera svettning genom att använda antiperspirant?
Eftersom den totala ytan av hud under armarna är liten jämförelse med den totala kroppsytan, störs inte kroppens värmereglering om man använder en antiperspirant. Resten av kroppen tar över funktionen utan att leder till märkbart högrensvettnivåer på andra ställen av kroppen.

Är ingredienserna i denna deodoran farliga?
Ingredienser som används i hudvårdsprodukter är hårt reglerade av EU:s kosmetikadrektiv och genomgår strikta säkerhetskontroller och vetenskapliga analyser både på europeisk och nationell nivå.

Besök www.nivea.se eller www.facebook.com/niveasverige för mer information!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0