"Mamma vet bäst"

 
De är trygga i sig själv och i varandra. Mamma vet bäst lyder devisen och alla tre nickar de jakande.
 
I dag är det mors dag och många ser till att visa sin uppskattning till den som funnits där hela livet.

– Jag brukar tänka på att man är mor och gå med en blomma till graven där man har sin egen mamma, säger Britt-Marie Lundström, 73 år.
Hon var det enda barnet under sin uppväxt. I dag har hon tre barn, tretton barnbarn och fem barnbarnsbarn.
– Det är härligt att ha så många runt om sig, säger hon.
När barnen växte upp var Britt-Marie hemma med dem.
– I stort sett alla mammor var hemma med sina barn på den tiden. Vi satt i parken och barnen lekte.
Många är de gånger hon blivit firad som mor.
– Tänk alla teckningar man fått genom åren. De ligger sparade i källaren.
En av döttrarna är Carina Hjortén. Hon minns att mamma alltid var hemma när hon kom hem efter skolan. Ofta doftade det nybakt när man steg innanför dörren.
– Mamma har alltid funnits där. Både när man var barn, men även sedan man själv blev mamma.
Carina fick sitt första barn när hon var endast 18 år.
– Det var lika efterlängtat som planerat. Kompisarna var ute och slog runt, men det gjorde oss inget. Vi investerade i en videospelare, vilket inte alla hade på den tiden. Då blev det så att många kompisar samlades hemma hos oss för att titta på film.
Bara några år innan första barnet kom satt hon själv och lekte med dockor. Kärleken till barn har alltid funnits där och att själv bli mamma stod högt på önskelistan.
Carinas yngsta av tre barn heter Frida Hjortén. Hon är 23 år och sonen Frank föddes i februari.
– Jag känner mig hedrad som fick bli mamma. Inte alla kan få barn – det är en stor lycka, säger hon.
I sin roll som förstagångsmamma har hon ett starkt och kärleksfullt stöd i sin egen mor och mormor.
– Det är först nu efter jag själv fick barn som jag till fullo uppskattar allt min egen mamma gjort för mig. Det är henne jag vänder mig till för att få råd i vardagen. Hon finns alltid där för mig.
I dag är det Fridas första mors dag. Än dröjer det innan hon kan förvänta sig att bli firad av lille Frank. I stället ligger bollen hos sambon.
– Jag vet att han planerar en familjedag och sedan hoppas man ju få höra lite fina ord, säger Frida.
Kanske blir det en tur ut till Carina, som planerar att vara i sin sommarstuga i helgen. Först på måndag kommer hon att fira Britt-Marie.
– Ja, vi gör så i år. Jag får besök av mellanbarnet och hennes familj från Hudiksvall på söndagen. På måndag ska jag bjuda Carina på paj, säger Britt-Marie.
När det gäller moderskapet framhåller alla tre hur viktigt det är att ta tillvara på småbarnstiden.
– Det går så fort och stunderna kommer inte i repris.

 

    
 
Lotta Golis
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0