Mini Maestros – En hyllning till barns stora förmåga

Igår när jag satt och kollade på Youtubeklipp med Frank, så höll han på att bli tokig på all reklam som var innan klippen. Han blev sur och trodde att jag hade lurat honom så att han inte skulle få se på sina rallybilar och breakdancers. Men så plöttsligt kom ett reklamklipp som verkligen föll Frank i smaken. - FOLKSAMS Mini Maestros, som är en hyllning till barns stora förmåga. Han stannade upp och blev helt förtrollad av barnens skratt och lek och sedan den fina musiken de spelade i slutet. "Igen" sa han när reklamen var slut.
 
 
Att barn kan mer än vi tror är något jag tror på. Det gäller bara att ge uppmärksamhet, stöd och beröm så att även barnen vågar tro på att de kan. Ibland kan de behöva en liten knuff för att komma ur den bekväma zoonen "mamma & pappa gör allt åt mig", men det är även viktigt att komma ihåg att det ska vara på barnens vilkor att man inte tvinga dem till ting som de inte vill om det inte är ett måste vill säga.
 
 
 
 
Jag kommer ihåg när Frank höll på att lära sig att gå upp och ner i trappen själv. Först var han rädd och ville absolut inte gå nedför själv. Han sträckte armarna mot mig och sa "mamma, komma". Men jag visste att han kunde. Så istället för att lyfta upp honom så gick jag före och visade hur han skulle göra. Sedan gjorde vi det till en lek och räknade trappstegen. Detta tyckte han var superkul och när han insåg att han nu kunde röra sig mellan över- och nedervåningen på egen hand öppnades en liten ny värld för honom. Nu kunde han gå vart han ville på egen hand när han kände för det. Men framför allt så var han stolt över att han kunde själv. Den dagen spenderade Frank med att enbart gå upp och ned för trappen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen
RSS 2.0